Arms & Equipment

Kirjoittanut Tero Kaija, 30.12.2006 klo 20:43
Arms & Equipment –kirja tuo RuneQuestiin lisää aseita, haarniskoja ja varusteita. Lähes jokaisesta aseesta ja varusteesta löytyy lyhyt kuvaus ja lisäksi on mainittu aseen tai varusteen tuomat edut tai haitat kykyihin.

Ensimmäisenä on listaus seikkailussa tarvittavista perustarvikkeista ja vaatetuksesta. Jokaisesta esineestä löytyy lyhyt kuvaus ja lisäksi sääntötekniset vaikutukset peliin (esim. kiipeilytarvikkeet antavat +20% Athletics-kykyyn, mutta vaativat 2D6 minuuttia asennukseen). Vaatteista erikoisemmat asusteet on kuvattu erikseen. Huvittavana yksityiskohtana jopa korsetin pitämiseen löytyy erikoissääntöjä (+5% Influence-kykyyn viettelytarkoituksessa, mutta jos korsettia pitävä hahmo tekee muuta kuin kävelee hitaasti tai tanssii kevyesti, hänen tulee onnistua Resilience-heitossa ja menettää yhden väsymystason).

Seuraavana löytyvät kuvaukset niin vanhoista kuin uusista aseista. Kaikista aseista löytyy kuvaus, ja lisänä joillekin aseille tulee muutoksia kykyheittoon hyökkäykseen tai torjuntaan (esim. ketjulla lyötäessä vastustajan torjuntaan tulee -10% muutos, samoin jos ketjulla torjuu). Vanhojen aseiden (perussäännöissä mainittujen) ominaisuudet ovat edelleen samat, mutta osaan aseisiin on tullut muutoksia miinusten tai plussien suhteen, tarkoituksena tasapainottaa vanhoja aseita uusien rinnalla. Uusia lähitaisteluaseita on sivun verran lisää, heittoaseitakin on kymmenkunta enemmän. Kilvissä jäädään kuitenkin neljään, yhden vielä ollessa hieman erikoisempi. Kilpiä olisi mielestäni voinut olla muutama enemmänkin. Lisäksi uusissa aseissa on mukana varsin erikoisia japanilaisia aseita, jotka eivät mielestäni niin kovin hyvin sovi yleiseen aselistaan. Onpa mukana jopa massiivinen saksalainen Zweihänder-miekkakin.

Aseita varten on uusia lisäsääntöjä, joiden avulla aseisiin voi lisätä ominaisuuksia. Esimerkkinä aseen vahvistaminen, joka lisää aseeseen 2 AP:ta ja 3 HP:ta, mutta kasvattaa aseen painoa yhdellä ENC:llä ja aiheuttaa torjuntaan -5% muutoksen. Lisäksi ampuma-aseiden ammuksista löytyvät ne normaalit nuolet ja vasamat ja lisänä hieman erikoisempia ammuksia, jotka tietysti tuovat plussaa tai miinusta asekykyyn ja vahinkoon. Myös vaihtoehtoiset materiaalit ja niiden ominaisuudet ovat kuvattuna.

Aseiden jälkeen löytyy listaus uusista ja vanhoista haarniskoista. Jokainen haarniskatyyppi on kuvattu ja joihinkin haarniskoihin liittyy erikoisominaisuuksia, jotka tyypilliseen tapaan vaikuttavat kykyihin ja vaurioihin. Lisäksi listataan säännöt (aseiden tapaan) haarniskojen vahvistamiseen ja muokkaamiseen sekä vaihtoehtoisten materiaalien käyttöön. Bonuksena on taulukko, jossa listataan aika, jonka eri haarniskat kestävät ilman huoltamista. Haarniskan pitäminen kuluttaa sitä ja taistelukäytössä kuluminen on huomattavasti nopeampaa. Taulukosta löytyvät myös hinnat haarniskojen huoltamiseen.

Haarniskoja seuraa kuvaukset erilaisista kuljetusvälineistä (kärryt, vaunut jne.) ja maininnat niihin liittyvistä säännöistä ja kykymuutoksista. Näiden jälkeen keskitytään rakennuksiin. Listattuna on eri rakennustyyppejä ja niiden suoja- ja kestopisteet. Taulukosta löytyvät myös rakennustyyppien yleiset rakennusmateriaalit ja rakentamiseen tarvittavien kykyjen muutokset sekä rakennusajat ja –kustannukset.

Seuraavana löytyvät kuvaukset erilaisista lemmikeistä ja ratsuista ja niiden hinnat. Taaskin jokainen lemmikki ja ratsu on kuvattu ja lisänä mainittu mahdolliset niihin liittyvät lisäsäännöt. Eläinten jälkeen löytyy taulukko, jossa on listattuna yleisimmät ammatit ja mitkä näiden ammattien harjoittajien kyvyt ja hinnat ovat. Esimerkkinä kokki, jonka keskimääräinen kyky (Craft (Cooking)) on 70% ja päiväpalkka 4 SP:ä. Taulukosta on siis hyötyä silloin, kun pelaajat tarvitsevat jonkun ammatinharjoittajan apua ja palkkaavat heitä töihin.

Viimeisenä on kuvattuna mustaan ruutiin perustuvat aseet (pommit ja pistoolit) ja muutama erikoinen mekaaninen ja maaginen/mystinen esine.

Hyvänä puolena kirjassa on, että se tuo RuneQuestiin lisää uusia tavaroita ja aseita. Huonona puolena ovat tavaroihin liittyvät erikoisehdot ja –säännöt. Melkein joka kolmas varuste aiheuttaa muutoksia kykyihin tai vaikuttaa jollain muulla sääntöteknisellä tavalla. Vaikka kaikki mainitut esineet ovat listattu lopussa yhteenvedon kaltaisesti, kaikki nämä erikoissäännöt on tarkistettava esineiden kuvauksista. Listauksissa olisi ollut hyvä olla jonkinlainen tiivistelmä esineiden kykymuutoksista tai muista vaikutuksista. Nykyisellään kirjaa saa olla ahkerasti selaamassa, ennen kuin nämä erikoissäännöt oppii ulkoa.


Kommentit


mage sipuli kommentoi:

yrittää huiata tavaraa toisilta

03.02.2007 klo 15:36

Tero Kaija kommentoi:

Ja asia liittyy mihin?

05.02.2007 klo 16:36

Alarik kommentoi:

Mitä itse olen tuota varustekirjaa selaillut niin järjestään voisi puolet uusista aseista heittää romukoppaan, tulee vaan turhaa nylppäystä ja nysväämistä jos joku haluaa tsing-tsang-tsung -tyylisen leveän pistokatanan. Toki PJ:n päätettävissähän nuo ovat, mutta itse olen vetämissäni peleissä käyttänyt tyyliä että tokihan niitä saa, mutta vehkeen hajotessa uuden löytäminen onkin sitten toinen juttu.

19.07.2007 klo 12:19

Tero Kaija kommentoi:

Totta, osa noista itämaisista aseista on kyllä aivan turhia. Ja niinhän tässä on toimittukin, että aseen haluttaessa saa hahmolleen, mutta rikkoutuneen tilalle uuden saaminen voikin olla työn takana.

Lisäksi noiden aseiden STR- ja DEX-vaatimukset tuntuvat varsin pieniltä. Parhaimmillaan vaaditaan STR 14 ja DEX 11 aseen käyttämiseksi, jotka täyttyvät helposti seikkailijatason hahmoilla. Jos esim. suurmiekan STR-vaatimus olisi 18, niin sitä ei sitten jokainen pelaajahahmo olisi heti itselleen valitsemassa. Olisi pelaajien valittava hahmolleen ase ominaisuuksien mukaan eikä vain aseen tekemän vahingon mukaan.

20.07.2007 klo 18:20

Alarik kommentoi:

Niin, tai sitten pitäisi kannustaa hahmoja tekemään taustaa hahmolle, sekä kannustaa käyttämään CyberPunkista tuttua "Tyyli ennen tarkoitusta" -sääntöä. Tosin omalla kohdalla tuli kyllä siirryttyä sapelista leveämiekkaan, tosin lähinnä sen takia että sillä hetkellä ei rahuliaista ollut sapeliin.

24.07.2007 klo 13:09


Kirjoita kommentti


Nimi (*):
Kommentti (*):