Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/14/1004714/runequest.aamunkoitto.net/public_html/classes/database.class.php on line 32 RuneQuest

Hahmonluontia

Kirjoittanut Tero Kaija, 06.11.2006 klo 21:12
Tässäpä hieman kokemuksia hahmonluonnista uudessa RuneQuestissa ja huomioita matkan varrelta säännöistä ja järjestelmästä yleensä.

Verraten vanhan RuneQuestin hitaaseen hahmonluontiin, uudessa se on varsin suoraviivaista. Heitetään ominaisuudet, verrataan niitä taulukoihin, joista saadaan osumapisteet, iskuhetket yms., valitaan kulttuurillinen tausta ja ammatti ja katsotaan listasta plussat kykyihin. Sen jälkeen vielä lisätään 100 pistettä kykyihin vapaavalintaisesti. Tavaroiden valinta ja ostaminen sekä nimen keksiminen taitavat olla se hitain osa hahmonluonnissa.

Kykylajimuutoksia ei en√§√§ ole, vaan kaikkien kykyjen perusosaaminen saadaan suoraan ominaisuuksista (esim. tietokykyjen perusosaaminen on INT:n verran). INT:n (√ĄLY) vaikutusta kykyihin on v√§hennetty merkitt√§v√§sti, sill√§ taistelu- ja ketteryyskyvyt pohjautuvat kaikki nyt STR:iin (VMA) ja DEX:yyn (NPP). Peruskykyj√§ on 20 eli vanhaan RQ:iin verrattuna samanlaisia kykyj√§ on yhdistelty yhdeksi. Ja varsin toimiva ratkaisu tuntuisi olevan. T√§m√§n lis√§ksi peruskykyj√§ t√§ydent√§v√§t Advanced Skills:t, joihin kuuluu esim. j√§ljitys.

Väsymyspisteitä ei enää ole, vaan hahmoilla on eri väsymyksen tasot. Jos hahmo tekee jotain rasittavaa (esim. taistelee) yhtäjaksoisesti CON:n (R-R) verran minuutteja, heitetään Athletics-kykyheitto, ja sen epäonnistuessa hahmon väsymystaso laskee yhdellä. Tästä seuraa miinuksia kykyihin. Väsymystasot palautuvat lepäämällä.

Kokonaiskestopisteitä ei myöskään enää ole, vaan ainoastaan osumapaikkakohtaiset kestopisteet. Haavat luokitellaan kolmeen ryhmään: pieni haava (Minor wound, osumapaikka menee nollille), vakava haava (Serious wound, osumapaikka menee miinukselle) ja suuri haava (Major wound, osumapaikka menee kestopisteidensä verran tai enemmän miinukselle). Viimeksi mainitun haavan sattuessa päähän, rintaan tai vatsaan on hengenlähtö lähellä.

Peruss√§√§nt√∂j√§ mukaillen yksik√§√§n hahmo tuskin taikoja viskelee. Rune Magic (vastaa henkitaikuutta) vaatii erillisi√§ riimuja, joihin integroidutaan, ja siin√§ sivussa uhrataan piste POW:ia (MHT). T√§t√§ ennen heitet√§√§n kuitenkin viel√§ Persistence-kykyheitto, jonka ep√§onnistuessa hahmo voi unohtaa kyseiseen riimuun integroitumisen. Joku toinen voi toki sit√§ sen j√§lkeen yritt√§√§. Jos heitto onnistuu ja riimuun integroidutaan, niin riimu antaa lis√§voimia (esim. kyvyt tai ominaisuudet nousevat). T√§m√§n lis√§ksi hahmo oppii Runecasting (valittu riimu) ‚Äďkyvyn, joka toimii loitsujen perusosaamisprosenttina. Jotta homma ei olisi liian helppoa, pit√§√§ seuraavaksi etsi√§ opettaja, joka opettaa sinulle valitun riimun mukaisia loitsuja. Opetus ei tietenk√§√§n ole ilmaista puuhaa. Jos ja kun hahmo vihdoin saa loitsun opeteltua, sen heitt√§minen toimii samaan tapaan vanhan RQ:in henkiloitsujen kanssa. Kuitenkin, esim. ilma-riimulle on kuvattuna vain yksi loitsu, jonka siis voi oppia integroiduttuaan riimuun. T√§h√§n kun viel√§ lis√§t√§√§n se, ett√§ riimuja ei joka nurkan takaa l√∂ydy, niin Rune Magic:n oppiminen voi olla varsin harvinaista.

Divine Magic on l√§hestulkoon samanlaista kuin vanhan RQ:n riimutaikuus, vain hieman heikennettyn√§. Loitsujen oppiminen vaatii POW:n uhraamista, mutta loitsun heitt√§misen j√§lkeen t√§m√§ uhrattu POW-piste palautuu (ja loitsu t√§ytyy opetella uudelleen). T√§m√§ tekee Divine Magic:n hankkimisesta houkuttelevampaa noviisitason hahmoille. Kuitenkin hahmojen saama raham√§√§r√§ pelin alussa on varsin pieni (nekin v√§h√§iset varat kulunevat tavaroiden ja haarniskojen ostamiseen), ja kun loitsujen oppiminen maksaa v√§hint√§√§n 100 SP:i√§, niin t√§m√§nkin tyypin taikuuden hankinta pelin alussa j√§√§nee v√§h√§iseksi. T√§ss√§ tein pienen muutoksen/lis√§yksen s√§√§nt√∂ihin ja kultti tarjoutui opettamaan j√§senilleen muutaman pisteen edest√§ taikuutta sit√§ haluaville. Yksi pelaajista uskaltautui POW:ia uhraamaan ja hankkimaan loitsuja. Mutta, kun Divine Magic:n heitt√§minen perustuu Lore (kultti) ‚Äďkykyyn (ja perusosaaminen ollessa siin√§ INT:n verran), onnistuminen loitsun heitossa on t√§ysin arpapeli√§.

Sorcery (velhotaikuus) ei ole juurikaan muuttunut, säännöt sen sijaan ovat huomattavasti selkeämmin kerrottuna (vanhassa RQ:ssa asia ei näin ollut). Loitsujen ja kykyjen perusosaaminen on INT + POW:n verran, eli loitsiminen on alussa paljon helpompaa kuin vanhassa RQ:ssa. Kukaan hahmoista ei kuitenkaan velhotaikuutta valinnut tai opetellut, ja uudistusten ollessa velhoudessa varsin pieniä, en sen tarkemmin asiaan pureudu.

Taikapisteiden merkitys on pienentynyt. Nyt pisteit√§ k√§ytet√§√§n ainoastaan loitsimiseen ja loitsujen vastustamiseen k√§ytet√§√§n Persistence-kyky√§. Taikuuden m√§√§r√§ on yleisesti ottaen pettymys, ainakin itselleni. Tottuneena vanhan RQ:n ja yleens√§kin Gloranthan taikuuteen ja loitsujen k√§ytt√∂√∂n uudessa RQ:ssa vain taikuus j√§√§nee vain harvojen herkuksi. T√§t√§ ep√§ilyst√§ vahvistaa entisest√§√§n se, ett√§ kun selaa l√§pi Rune of Chaos ‚Äďseikkailukirjan ja Signs & Portents Roleplayer #36:n RQ-seikkailun, niin kukaan yht√§ vastustajaa lukuun ottamatta ei osaa mink√§√§nlaista taikuutta. Vahva toivomus ainakin itselt√§ni on, ett√§ tulevat julkaisut toisivat t√§h√§n jotain muutosta. N√§it√§ odotellessa on vain totuteltava siihen, ett√§ jos pelaajahahmoilla ei taikuutta ole, tuskin sit√§ on vastustajillakaan. My√∂skin parantavan taikuuden puuttuessa ensiapu-kyky noussee varsin t√§rke√§√§n arvoon.

Asekyvyissä muutosta on tapahtunut sen verran, että osuma- ja torjuntaprosentit on yhdistetty yhdeksi kyvyksi. Lisäksi kyvyt ovat aseluokkakohtaisia, eli hahmo osaa käyttää kaikkia esim. 1-k miekan alle kuuluvia aseita samalla prosentilla. Myöskin huomiota herätti aseiden puoliintuneet suojapisteet ja hieman pienentyneet vahingot.

Kaikesta huolimatta, kolme tuntia kului ja kolme hahmoa syntyi. Tuloksena orlanthisoturi Kenju, merenkävijä Alarik ja ankkamiliisi Naftalin. Seikkailut alkanevat Auringon kreivikunnasta.
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/14/1004714/runequest.aamunkoitto.net/public_html/classes/database.class.php on line 32

Kommentit


Retu hom kommentoi:

Rune on PARAS

25.06.2007 klo 13:43


Kirjoita kommentti


Nimi (*):
Kommentti (*):